Tempoet på mødet

En opgave tager den tid, der er til rådighed til dens udførelse.

Hvis et møde går for langsomt, vil deltagerne melde sig ud af mødet og føle, at de spilder tiden. Går det for hurtigt, vil deltagerne have en oplevelse af, at vigtige emner og beslutninger bliver truffet hen over hovedet på dem.

Det handler om at ramme det tempo, hvor mødet har et tilpas flow, så energien stimulere deltagernes opmærksomhed.

Tips og tricks

  • Sæt tid på det enkelte punkt på dagsordenen – på den måde holder I tempoet og energien i mødet.
  • Styr ikke samtalen, hvis den styrer sig selv. Lav så få indgreb som muligt.
  • Stands længere diskussioner mellem 2 deltagere. Bed evt. om et 3. perspektiv, eller bed dem konkret holde sig lidt tilbage.
  • Lav timeouts, hvor I beder hver enkelt vurdere, om de er med eller faldet ud.
  • Spørg hvor deltagerne er, hvis de sidder og snakker, mens en anden taler.
  • Kommentér hvis en deltager laver noget, der ikke vedrører mødet – overvej i fællesskab, om det har noget med tempoet at gøre.
  • Lav evt. korte pauser, hvor I laver energigivende øvelser.
  • Lav passende pauser til mail og telefonopkald, så de ikke fylder på mødet.

Find ud af hvad grunden er til, at I har udfordringer med at holdet tempoet i mødet. Er det fordi der snakkes udenom eller fordi I har for mange punkter i forhold til den tid, der er sat af, handler det om styringen af mødet eller noget helt andet?

Vil du selv igang med at arbejde med din rolle som mødeleder, så tag et kig på vores kursus/workshop i effektiv mødeledelse.